torsdag 6 december 2012

Det stora Smurfhuset - 4.0001





Det här var ännu en sådan där leksak som jag minns med glädje.
Smurfarna var ju, milt uttryckt, skitpopulära i slutet av 70-talet och givetvis skulle alla kompisar leka och samla på dessa.
Det fanns normalsmurfar (såldes lösa) och Supersmurfar (kom i en liten kartongask och oftast med tillbehör).
En av mina kompisar hade det stora Svamphuset och det hängde med i våra lekar i många år framåt.
När dom små blå varelserna flyttat ut flyttade plastsoldater eller Stjärnornas Krig-gubbar in.
De små gulliga fönsterrutorna var perfekta skottgluggar för krigare och den stora porten fick symbolisera tunga fängelsedörrar (med lås).
Det jättelika färgglada taket lyftes bort för att lättare kunna kamouflera huset i trädgården så att det kunde fungera som ett hemligt högkvarter. 
Själv hade jag ett litet svamphus med ett blått tak.
Kanske inte lika coolt men väldigt fint och i perfekt storlek för att ställa en stege mot och placera Sotaresmurfen ovanpå.
Hade även lite trädgårdsmöbler där den hett eftertraktade "Sittsmurfen" kunde placeras.

Grynig bild på min gamla Smurfhylla (Här snackar vi 70-tal)!
Det blå huset syns till vänster i bild dock utan en sotare på taket. 



Vad jag vet så började detta stora hus säljas 1976 och det finns en del olika variationer på takets färg (Röd, Orange och Grönt).
Det finns även nya varianter (samma modell, annorlunda färger).
Inget svårt att hitta men är ganska populära och jag kan tänka mig att den lilla nyckeln till husets dörrar ofta saknas.



Tack för att ni läser och ha en fortsatt bra dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar