tisdag 18 december 2012

Flames of War-Prokhorovka speltest


För ett tag sedan spelade jag och mina vänner ett stort parti FoW med massor av poäng och framför allt massor av tanks.
Det hela var ett speltest för ett ännu större parti som skulle spelas några veckor efteråt.

Förebilden var ett pansarslag vid Kursk (Prokhorovka) som stod mellan Tyska och Sovjetiska trupper i Juli 1943.
Jag och min kompis skötte de Ryska horderna av diverse fordon medans vår vän tog hand om Tyskarna.

Före slaget.
Uppställning bakom kullarna.
 
 
 
Tyska Panzer IV H inväntar de första Ryska anfallsvågorna.
 


Det svåra med att ha så här mycket fordon på så begränsad yta var att dom var i vägen för varandra.
Utslagna tanks blev också ett problem när man skulle flytta fram de bakre leden.
Ryssarna hade lite för få kraftfulla kanoner som kunde gå igenom Tyskarnas pansar.

                                                                 Några timmar senare.
Här började jag tro på en Rysk seger men en kombination av usla tärningskast, blockerad sikt samt Tyska reserver som rullade in på brädet grusade de förhoppningarna.

 
På andra sidan av spelbordet gick Tyskarna sakte men säkert framåt och lyckades till slut gå runt  flanken med en handfull StuGs.


En talande bild.
Trots att det "endast" fanns fyra Tigrar på bordet räddade dom ändå dagen åt Tyskarna.



Genom att i sista rundan slå ut några strategiskt placerade SU-122:or knep de Tyska Tigrarna ytterligare en poäng.
Kan säga att det var i princip omöjligt för mig att kunna slå ut dessa monster.
Det var ett kul slag och det är alltid en utmaning att ha begränsat med trupptyper att välja på (precis som i verkligheten).
Vi använde inget infanteri och heller inget flyg.

Det var som sagt inte lätt att skada de Tyska vagnarna men hade jag spelat ytterligare ett parti med samma trupper så hade jag testat med en helt annan taktik än bara "full fart framåt" :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar