tisdag 5 februari 2013

Plastsoldater


Klart att en av de mest klassiska leksakerna måste bumpas upp här inne på Toys!
Har tidigare skrivit en del på ett forum om just barndomens plastgubbar så jag nallar bitar av den texten från mig själv.

                                    De första soldater jag någonsin fick var en ask med sådana här Amerikaner från Airfix.
   
När jag var liten var det få saker jag lekte mer med än mina plastsoldater.
Började någon gång i fyraårs-åldern och slutade nog inte förrän jag var en 13-14 år.
I början på 70-talet hade vi en granne som var äldre än mig och som bara lekte en enda sak; Krig!
Mina föräldrar gillade inte riktigt dom där lekarna (det var verkligen 70-tal) men jag och mina kompisar var ofta inne hos grannen och lekte med alla hans plastsoldater och modellflygplan.
I huset bodde även en pappa som byggde små landskap på fyrkantiga plattor som var asfräcka att leka med! 



Åren gick och mina burkar med små färgglada soldater fylldes på.
Märket som verkligen gällde var ju så klart Airfix men även dom dyrare figurerna som stod på gröna metallplattor var coola!

Tyvärr började Svenska leksaksbutiker ta bort alla krigsleksaker från hyllorna och dom blev till slut riktigt svåra att få tag på i Sverige.
Man fick hålla till godo med sämre kopior köpta i lågprisbutker (Tottes i Hurva) eller hoppas på att hitta dom utomlands när man skulle på semester.

Av alla mina soldater finns det idag inte många kvar.
Ska väl erkänna att många av figurerna gick åt till diverse experiment med eld och smällare (ryssar var perfekta till dom större gubbsen).
Några försvann för evigt i Morsans dammsugare medan andra föll offer för sandlådedöden.


De flesta soldater är idag inte speciellt svåra att hitta på Tradera eller Ebay.
För endast några futtiga tior kan man fynda drösvis med lösa gubbs.
Kartongerna kan vara tuffare men inte jätteovanliga och kostar inte speciellt mycket.
Ju äldre askar ju svårare blir det att hitta i fint skick.
Mina favoriter är ju så klart allt från 70-talet! (snygg design på boxarna)!


 Engelska WWII Fallskärmstrupper på väg genom den Svenska vintern någon gång under slutet av 70-talet.
Vilken tur att jag lyckades föreviga ögonblicket!

Bra sida med massor av leksakssoldater






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar