söndag 10 februari 2013

Warhammer Fantasy Battles 4:e upplagan - 1992




Det första jag köpte när jag skulle gå från målare till spelare av Warhammer var den då helt nya grundlådan som Games Workshop precis släppt 1992.
Boxen var knökfull med Goblins (Hurra för mig som tänkte spela med Orcs & Gobbos) samt en hög med riktigt snygga High Elves.
Den goda sidan fick 20 spearman och 20 archers medans den onda fick 32 Night Goblin archers och 32 Goblins med spjut.



Regelboken var tunnare än den tjocka inbundna bok från 1991 (3:e upplagan) jag bläddrat i så många gånger tidigare. Den äldre boken var egentligen mer intressant och betydligt snyggare men i den nya boxen fick man två böcker. Förutom regelboken även en bestiary bok som beskrev de olika varelser som tampades om herraväldet i Warhammer-världen.
De nya böckerna var enklare att hitta i och var mer översiktlig när man letade efter någon speciell regel.



Vidare kom det en bunt med kort som kunde användas istället för riktiga figurer tills dess att man köpt och målat upp korrekta (och dyra) spelpjäser.
Ett hus och ett litet torn i kartong samt lite magikort och några templates ingick också.

Kort därefter fyllde man på sin box med magikort och magic items från tillägget Battle Magic som kom ut senare under samma år.



Som så många andra spelare behöll jag de figurer som jag (då) gillade bäst och de stackars Alverna blev utbytta mot något elakare och troligtvis grönare.
Vete tusan om det inte hade varit ganska kul att ha dom där alverna kvar trots allt?

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar