lördag 27 april 2013

Warhammer 40k - En påse blandat tack!

                                         Bad Moon Shoota Boyz inklusive elak Nob och märkliga vapen.

Läste en intressant artikel på en av spelbloggarna som jag brukar följa.
Kortfattat gick det ut på att författaren skrev att när han kollade in andra spelares färdigmålade armeér, antingen i den lokala spelbutiken, i tidningar, på nätet eller hemma hos kompisar, så blev han alltid extra förtjust när han kunde se en mix av gammalt och nytt.
Jag kan inte mer än att hålla med skribenten.
Att stoppa med en gammal Rogue Trader Marine i en enhet med nyare Marines kan ge en armé den där lilla extra intressanta känslan av att här har vi en spelare som varit med förr.

Att se färdgmålade enheter upställda på ett bord där var och varannan gubbe ser identiska ut ger visserligen ett rent och snyggt intryck men allt för ofta tycker jag att det blir lite småtrist.
Innehåller densamma inte en massa konverteringar och andra tillägg som gör det intressant så tappar jag fort intresset och bläddrar vidare. 
Det jag saknar med GW:s nuvarande plastsatser är just det individuella.
Det är nästan aldrig något som sticker ut från mängden.



När det kommer till de Orks som jag använder som exempel i det här inlägget så vet jag att de flesta brukar klaga på att storleken skiljer så mycket mellan Nytt och gammalt.
Det är helt riktigt, det skiljer en hel del.
Vapnen ser också helt annorlunda ut mot de tidigare släppen av Ork Boyz.  
Men i min värld är till och med Space Orks individer och allt och alla kan se olika ut.
Orks är inte diciplinerade soldater som klär sig likadant (Blood Axes försöker men misslyckas oftast).
Dom använder sig vanligtvis av det dom råkar hitta och/eller stjäl från sina vänner och/eller fiender.
Behöver dom något alldeles extra så bygger dom ihop det själva och sådana saker ser sällan exakt likadant ut som det Orken bredvid använder.
Att många av dom ingår i någon klan och därför målar sin utrustning, och sig själva, i de färger som är typiska för klanen tycker jag bara är kul och berättar lite om den armé eller enhet du valt att måla och spela med. 



I Princip så ser hela min armé av Space Orks ut som en farlig blandning av gammalt och nytt.
En mix av Goff och Bad Moon Orks kryddat med små enheter av andra klaner.
Kanske inte så snyggt målat och ibland lite väl brokigt men fungerar bra på spelbordet.
Och viktigast av allt, jag själv är hyfsat nöjd och har en rolig och intressant 40k-armé att spela med!





    


     

2 kommentarer:

  1. What a great army, and given me some really good ideas for mixing eras for Space Orks. Fantastic.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you so much for your kind words.
      I will brush away the thick layer of dust on my Goffs and see if I can take some new pictures of them :)

      Radera