torsdag 9 maj 2013

The Runaways - Poster 1977



I Poster nr 2 & 3 1977 kunde man hitta de här båda bilderna på The Runaways.
Det är väl lika bra att direkt avslöja att jag aldrig lyssnat speciellt mycket på den här gruppen men känner givetvis till dess medlemmar och att dom var väldigt stora runt 1977-78.
 I Love playing with fire  är dock en ruggigt bra och skrammlig låt som fastnar varenda gång jag hör den. 

De här gamla bilderna från tidningen Poster kom jag ofta i kontakt med man tiggde bilder på Kiss från kompisarnas storebrorsor.
Poster hade då försvunnit från tidningshyllorna och Okej tagit dess plats.

Vi smågrabbar visste inget om The Runaways men visst verkade dom spännande med sin utmanande stil och atityd.
På en bild spottade sångerskan Cherie Currie blod som den värsta Gene Simmons och det var också sådant som imponerade och gjorde att man la bandnamnet på minnet. 
Joan Jett och Lita Ford var de som efter sin tid i bandet syntes i Okey och var stora under sina egna namn.
Speciellt Joan Jetts "I Love Rock n´Roll" fanns med på diverse blandkassetter när jag lekte med Star Wars och Big Jim hemma hos min kompis.  

Filmen som kom 2010 var väl helt ok och hyfsat intressant.
Dock kan jag tycka att det blir lite stressigt att trycka in gruppens hela historia och medlemmarnas livsöden på endast 1 timme och 45 minuter.
Storyn om the Runaways hade troligtvis passat betydligt bättre som en miniserie för TV där det hade blivit mer plats för vad som hände med bandet de sista åren utan Cherie Currie och även efter det att Runaways lagts ner.   


The Runaways Official site

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar