onsdag 22 maj 2013

Warhammer 40k - Goff & Blandat



Efter inlägget om att blanda Orks från olika tidsåldrar i posten  En påse blandat tack! så lovade jag att återkomma med fler exempel.
Jag har i mina gömmor en större enhet med Space Orks som tillhör klanen Goff.
Dessa är, som mycket annat jag visar upp, figurer som är målade för ganska länge sedan (så snälla se inte mina inlägg som tips på målningsteknik då mycket är panikmålat för att ha något att spela med).
Dom har alla en touch av GW:s "röda period" men å andra sidan så är det också detta färgval som Goff använder sig av (Svart, vitt och rött).



Då jag har en förkärlek för Citadel Miniatures äldre figurer så vägrar jag att byta ut dessa gamla gubbs bara för att GW släpper nytt.
Jag ser det snarare som en utmaning att försöka integrera snygga klassiska figurer med de senare släppen av något större och mer opersonliga plastfigurer.
Då man kan ha stora Mobs av Ork Boyz så går det ändå åt mycket fotfolk och då finns det ännu mindre anledning att pensionera de äldre och oftast färdigmålade figurerna.
Det bästa med att blanda gammalt och nytt är att man kan kosta på sig att köpa de figurer man gillar och faktiskt hitta plats och användning för dom på spelbordet.

                                      Guide från 1993 över färgschema till Goff Orks

Min Orkiska armé består nu mest av Bad Moons och Goff men visst har jag Blood Axes Kommandos (ruggigt dåligt målade) med tillhörande Rhinos transportfordon och en Imperial Guard Chimera.
Planerna på en mob av Blood Axes finns också men har för tillfället stannat på ynkliga 2 pojkar (se bild nedan).
De senaste möjligheterna att kunna aliera in andra raser i en armé tycker jag känns kul!
Förr när man kunde använda Imperial Guards (då full av Squats, Ogryns, Beastmen, Ratlings) tillsammans med Blood Axes var ett kul och inspirerande sätt att utöka sin figursamling med något nytt att måla.
Nu kan jag förmodligen få tummarna loss och äntligen måla upp mina gamla RTB 07 Plastic Guards som ligger och lurkar i sina lådor.

En av mina favoritbilder på Blood Axes som samarbetar med Imperial Guards vid en belägring av en Imperialistisk fästning.
Kolla in alla detaljerna som finns här!
En Mekboy står och skruvar på en Tinboy (en nidbild av en Eldar Guardian), En hög med Imperial Ogryns kliver ur en Rhino, En Gretchin spelar på en Squigpipe, En Hop Splat Gun ger understöd, En Imperial Robot står beredd och inväntar order, En Squig kräks, en kommissarie diskuterar strategi med den Orkiska bossen, mm mm.  






Givetvis finns där även lite Evil Sunz Bikes och buggies men dom ska (tycker jag) ju vara röda då "Red úns go fasta" definitivt gäller bikes and trikes.
Har även några specialfordon exempelvis en Spleenrippa som är hämtade från EPIC men dessa är inte uppmålade ännu.

Jag har även ett litet gäng med de idag ovanligt förekommande Deathskulls beväpnade med tunga orkiska vapen.
Återigen är målningen av dessa inget jag idag stolt skulle ställa bland mina färdigmålade figurer.
Dock köpte jag nyligen på mig lite av de nya "lootas" för att kunna bygga upp en helt ny enhet som kommer bestå av både modernt och gammalt.
(De nya figurerna är dock alltför spretiga för mig så en hel del ska skalas bort för att bättre passa in med de äldre gubbsen).

Ett annat truppbeslag som jag faktiskt fortfarande använder är Stormboyz.
Dessa är ju utan klantillhörighet och passar därför in överallt.
Jag gillade verkligen bakgrunden till dessa yngre, uniformerade Orker i de äldre upplagorna av 40k.
I de senare versionerna ser dom bara ut som en hög med (oftast) brunmålade Snakebites och det tycker jag är otroligt trist.
Jag gillar inte när GW är inne och ändrar för mycket i den klassiska bakgrunden där skillnaderna och förklaringarna till att vissa Orks ser ut (och beter sig) så som dom gör är beskrivna.
Över huvudtaget tycker jag att perioden med oftast brunmålade och opersonliga klanlösa orker åkandes i rostiga fordon var en trist tid i GW:s Orkiska historia.

Som Epic-spelare kan jag även sakna roliga element så som Madboys och Wildboys.
I Epic var Madboys till och med så opålitliga att man inte betalade några poäng för dom.
Kul och oförutsägande precis så som Orks ska vara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar