fredag 7 juni 2013

Epic - Orks


 


 


Någon gång runt 1993 kom jag i kontakt med Space Marine Epic för första gången.
Det var väl som vanligt antar jag;
En kompis hade en påse med överblivna och omålade Ork Boyz samt några Battlewagons.
Han förklarade hur spelet gick till, introducerade de olika armékorten och jag fick låna en regelbok.
De flesta av er vet hur det brukar sluta efter en sådan kick-off.
Man köper på sig fler saker och målar illa kvickt upp det för att så fort som möjligt kunna spela.
Givetvis fick man i premiären storstryk men eftersom Epic är ett så underhållande spel så fortsatte man bygga vidare på sin armé.
Fler Boyz, några spännande Orkiska fordon samt en och annan Gargant införskaffades.

 
Evil Sunz Clan innehållande 6st Battlewagons,15 stands Ork Boyz och 3 stands Ork Nobz. 
En bra början!
 
 Kult of Speed tillför lite snabba enheter till din armé.
5 stands med Nob Warbikes och 10 stands med War buggies.
Samtliga figurer i plast.
 
Ork Dreadnought Mob.
Ger dig extra punch i närstrid. 

En bonebreaka squadron innehållande 3 tanks.
Modellerna är i plast och kommer från Titan Legions-boxen.
 
Ännu fler Bonebreakas.
Det gäller ju att kunna ta sig framåt!
 
Bonebreakas the Goff version.

När så slutligen GW släppte Titan Legions (1994) så var lyckan fullständig!
Detta blev det absolut största och bästa figurspel jag någonsin stött på!
Enkelt, snabbmålat (om man vill) och laddat med massor av spelglädje.
Vi har vid flera tillfällen försökt att återskapa samma känsla med mega battles i 40k.
Visst blir det en heldag med kul spel och många garv men aldrig att man fått samma känsla av att ha mycket saker på spelbordet och ändå fått det hela att flyta på.

Madboys Mob.
Poängkostnad: 0
En totalt opålitlig enhet att ta med i ett parti epic men väldigt kul.
 
Stormboys Korps.
En något snabbare enhet med unga och disciplinerade Orks.
 
Freebooterz.
Återigen en enhet som inte kostar några poäng.
Består av ett Nobz stand och fyra stands med Boyz. 

Mekboy Shokk Attack Guns.


Traktor Kannon Battery.
En poäng-slösare?

Någon gång runt 1997 lade jag Epic på hyllan.
Då förvandlades vårt kära spel till Epic 40.000, ett spel som kändes som en nedbantad och betydligt blekare variant än det Space Marune Epic som jag och mina kompisar spelat så mycket.
Jag tycker att hela idén med spelet är att det ska vara stora massor av figurer, fordon och krigsmaskiner som drabbar samman på spelbordet.
Som vanligt när GW gör om något så försvann humorn även i detta spel.

Gibletgrinda Battle Fortress.
Modell helt i metall.
 
Skullhamma Battle Fortress.
Även denna skapelse är i metall.
Ovanstående modeller var ganska speciella och hyfsat bra.
I en av de senare (båda?) regelversionerna förminskades dessa fordon till Battlewagons(!)
Snacka om degragering.   


Braincrusha squadron.
Ett av mina favoritfordon från Epic-världen.
Den överfeta kanonen och takpannorna på taket bidrar säkert till det.
 
Goff clan.
15 stands med boyz och 8 (!) stands med Nobz.
 
Stompers mob.
Modeller i plast och målade i glada tidstypiska red era färger :)

Mekboy Pulsa rokkit battery.
Kunde skapa förödande resultat hos motståndaren.
Ganska opålitliga saker att spela med men anses ändå vara hyfsat bra.
Modeller i metall.


Nåja, gubbarna finns kvar.
Reglerna och boxarna finns på Ebay/Tradera och brukar säljas billigt.
Vill man spela Epic, så som jag tycker det ska spelas, så är det ju inga större problem och som jag förstått det så kan man använda det mesta även till senare versioner.



Jag tog faktiskt fram mina gamla Orks och dammade av dom.
De flesta har inte sett dagens ljus sedan 1997 så det var riktigt kul att sitta och sammanfatta alltsammans.

Som vanligt; var inte för fördömmande när det gäller målningen på det jag visar upp här inne.
Dessa pjäser är uppmålade för länge sedan (mitt under GW:s Röda period) och längtan efter att ha en spelbar armé vägde ofta tyngre än att ha något ap-snyggt i bokhyllan.
En annan sak gällande målandet av så små pjäser som Epic faktiskt är (ca 6mm) är att det kan se för jäkligt ut på nära håll men se fantastiskt bra ut på ett stort spelbord.
Det är nästan bättre att hålla sig till ett enkelt färgschema och inte ödsla för mycket tid på shading och detaljer.
Bra va? ;-)

Great Gargant.
Förutom basen så är den här helt i metall.
 
 
Slasher Gargant.
Den något mindre Garganten utrustad med diverse Orkisk vapenteknologi.
Även Slasher Garganterna är i metall.


Slasher Gargant nr 2 med ett alternativt huvud och lite annorlunda bestyckning.
 


Mega Gargants i plast från Titan Legions.
Blev aldrig kompis med dessa spretiga modeller.
Inte speciellt snygga heller men det är klart, på spelbordet kunde dom bidra med en del jäkelskap. 


Vete tusan om jag inte ska ta upp målandet av dessa klassiska saker igen.
Det finns så mycket läckra Orkiska fordon som jag definitivt skulle vilja ha i min pensionerade armé.


2 kommentarer:

  1. Very nice to see these old Epic orks. I started with Epic sometime in the early 90s after playing it at Spel & Sånt in Göteborg. Never got to play much but bought alot of stuff including the Ork and Dwarf expansion and some of the boxes like the ones in your first pics. Thx/Hans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks!
      Epic is one of GW's best games ever!
      It is still hard to understand why they changed the rules.
      The expansion box "Warlords" is great!
      It contains the rules for Orks and Squats and i still have all the cards and the book from it :-)

      Radera