söndag 7 juli 2013

Star Wars - Jedi Läsk 1984

En snabb bild på ett fynd jag gjorde i en av mina gamla pärmar från barndomen.
(Ni vet en sådan där ringpärm i papp som Mor klädde med omslagspapper och som från början var tänkt till skolpapper).


Jedi läsketiketter från Spendrups 1984.
Det fanns tre olika motiv; Luke/Leia, Ewok och Yoda.
 
    
Skulle misstänka att just den här flaskans innehåll har avnjutits hemma hos min Mormor och Morfar.
Dom köpte alltid en back med Lemonad och valde med omsorg ut de flaskor som såg roligast ut.
Det var ofta där som jag först smakade exempelvis Fantomenläsk, Vira blåtira, Kiviga kruse, Halla Ballou, Halka Banalka med flera.
Det var något annat och betydligt roligare än de vanliga Loranga och Cuba Cola! 

2 kommentarer:

  1. Kul att se! Jag vet att jag har alla tre motiven i min läsketikettsamling från 80-talet. Som fan av inte bara läsk, utan också Star Wars var dom här ju bland favoriterna. Måste leta upp dom.

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag definitivt att du ska göra, Magnus!
    Dom är verkligen snygga och nostalgifaktorn är skyhög!
    Dom dyker då och då upp till försäljning på Tradera men det är inte speciellt ofta.
    Jag har även Yoda liggandes någonstans men saknar Ewoken.

    SvaraRadera