tisdag 13 augusti 2013

Westernhus för Cowboys och andra krigare 1970-tal



Klämmer in en liten notis om en riktig klassiker från tidigt 70-tal.
Westernbyggnader i trä var inget ovanligt när jag var grabb.
Jag har annars inte så mycket övers för toys i trä men just dessa hus och fort tillverkade i samma materiel är definitivt ett undantag.

Perfekta i storlek för de flesta plastfigurer gjorde att dessa var ruggigt användbara.
Perfekt att återskapa scenarier från Lucky Luke eller filmer som Cat Ballou (oj vad detta var en favorit för mig), Rio Bravo eller varför inte den gode den onde den fule?
Givetvis intogs husen även av plastsoldater från WWII, Smurfar, Star Wars figs, bilar och annat knott.




Hittar inte mycket info om dom på nätet.
Har fått fram att dom är tillverkade i DDR av en firma som heter/hette "Demusa" första halvan av 70-talet och dom låg i en kartong när dom levererades (se bild som jag hittade på Ebay).

(Lånat denna bild från Ebay)

Har dessvärre ingen aning om hur många varianter som gavs ut.
Om någon har mer info eller vet var man kan finna detta så är jag givetvis tacksam för tips ;)





 

   
     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar