måndag 28 oktober 2013

Warhammer 40.000 - RTB11 Land Raider 1988



När Land Raidern först kom ut i butikerna fick man inte mindre än två (2) stycken i varje förpackning (RTB5) men så småningom packades dom om och såldes som singelpack (RTB11).
Land Raidern tillhör ett av de första fordonen i plast som GW släppte till 40K (Rogue Trader).
Denna stridsvagn, eller heavily armoured troop transport som den också kallades för, är väldigt inspirerad av stridsvagnstyperna från första världskriget.     

Innan GW släppte sin uppdaterade version år 2000, hann denna äldre variant tas ur produktion vilket fick Space Marine/Chaos-spelare över hela världen att i ca fem år sukta efter en av dessa äldre Mk1-vagnar.

RTB5/11 är definitivt inte en lika detaljerad plastbyggsats som senare satser men kultstatusen är väldigt hög.
Jag har sett ett antal "moderna" SM arméer som varit uppbackade av en och ibland ett par av dessa Mk1 Land Raiders vilket också ofta är det i armén som blir det största blickfånget.




Land Raidern på bilderna är ett fynd från Ebay och var i ett riktigt uselt skick när den kom hem till mig.
Trasiga lösa delar och full av Karlssons klister och dessutom pyntad med ett (?) lager tjock färg i nyansen "Pellefantblå".
Den är definitivt inte perfekt nu heller men är ändå i ett spelbart skick och det tycker jag att en sådan här gammal klassisk pjäs verkligen kan förtjäna!          
    



  

2 kommentarer:

  1. Min utan tvekan favorit fordon för 40k! Har tyvärr ingen själv men den står på inköpslistan. Forgeworld släppte också en variant på detta orginal för nåt år sedan. Riktigt snygg den med: http://www.forgeworld.co.uk/Warhammer-40000/Space_Marines/Space-Marine-Tanks/LAND-RAIDER-PROTEUS.html

    Fint jobb med restaurering också.

    /Hans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hans,
      Forgeworlds variant är riktigt trevlig.
      Jag blev riktigt imponerad när jag såg att dom valde att släppa en variant som var så lik originalet.
      Skönt att dom även sneglar mot det gamla då och då.

      Försökte ta efter min egen målningsteknik som jag hade för...massor av år sedan.
      Inte helt lätt men när jag ställde Land Raidern i hyllan bland de andra Chaos-figurerna och fordonen så passade den riktigt bra både i stil och färgval.



      Radera