lördag 29 mars 2014

Plastsoldater - Airfix 1:32

Som jag tidigare har berättat så var det på 70-talet inte alltid helt lätt att hitta plastsoldater.
Den här lådan med Brittiska fallskärmssoldater minns jag att jag hittade på leksaksavdelningen på B&W.
Jag var den ende ungen i kvarteret som hade dom här figurerna och jag var mycket stolt över dom.

                                                               En Airfix Target box modell 1973

Figuren som sitter på huk med en komradio var som klippt och skuren för att gömma bland blomkrukor eller bland buskarna i trädgården.
Att gubbarna är gjutna i en olivgrön färg gör det inte svårare att gömma dom heller :)
Gevärsskytten, också han på knä, fick agera prickskytt medan soldaten med en handgranat oftast blev den som räddade upp de flesta scenarier.   
Befälhavaren var självklart askens favorit (varför var det alltid så?).
En cool pose, basker (som snabbt målades röd) och ett maskingevär med klassiskt sidomagasin.

                                                          
 
                                        Lånad bild från utmärkta airfixtoysoldiers.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar