måndag 19 maj 2014

Citadel Miniatures - Fantasy Miniatures books 1988-1990

En liten textrad om tre fantastiska (tycker jag åtminstone) böcker från sent 80-tal/tidigt 90-tal.



Som jag har förstått det så ville GW varje år samla de populära bilderna på målade figurer från White Dwarf Magazine i speciella böcker tänkta att inspirera sina figurköpande kunder.
Det hela blandades upp med bidrag från den årliga Golden demon-tävlingen och kryddades med målningstips och en del GW-historia.

Resultatet blev Fantasy Miniatures, en serie inbundna böcker med bilder på just målade och konverterade figurer.
För oss som gillar Citadel Miniatures tidiga och ibland legendariska figurer och kreationer är det här rena julafton!
Sida efter sida fylls med bilder på fantastiska skapelser och figurer som inte ens fanns i produktion när jag själv började måla och spela 1992.

 


Omslagen är de samma som GW hade till askarna på sina "paint set" (Monster, Space Marine & Expert) och är odödliga klassiker fyllda med detaljer och humor.
Skulle fungera både som konst på väggarna och som tryck på T-tröjor ;)




Detta är inte alls några ovanliga alster men i Sverige växer dom heller inte på träd.
På Ebay ser man dom relativt ofta och är man snabb med auktionsfingret brukar man kunna dra hem dom för en relativt liten peng.


 






2 kommentarer:

  1. Fantastiska böcker! Fick (i julklapp tror jag) FM 1990 och den var en stor inspiration i början på 1990 talet. Det finns en till från 2002 också som är riktogt bra.
    /Hans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa böcker fungerar både som inspirationskälla, GW-historia och figurkatalog.
      Efter ett par bläddringar så slår det en vilket fantastiskt utbud av figurer som Games Workshop hade på den tiden!
      Boken från 2002 har jag glömt/missat vilket kändes lite märkligt eftersom jag var väldigt aktiv som spelare och målare under de åren.
      Förmodligen prioriterade jag nya figurer och regelböcker istället för snygga och trevliga fotoböcker.
      Får nog reparera den skadan nu istället! :)

      Radera