tisdag 24 juni 2014

Star Wars - Custom made vintage Hoth Rebel soldier

För ett antal år sedan satte jag ihop den här Rebel Soldiern som ett bidrag till en custom-tävling som drogs igång på ett gammalt Star Wars forum som jag var medlem på.
Som det så ofta blir med tävlingar som dessa så rann dock hela tävlingsmomentet ut i sanden.


Själva gubben är en gammal Kenner Rebel Soldier (Hoth Battle Gear) från 1980.
Figuren är en vanlig basic actionfigur i risigt och okomplett lekt skick.
Man bör kunna hitta motsvarande i prisklassen runt 20kr.
Min soldat var i dåligt och lekt skick så det fanns absolut ingen som på fullaste allvar skulle placera honom i facket "samlarpryl".


Tyvärr har jag inte många "work in progress"-bilder då det aldrig var tänkt som ett sådant projekt.
Figuren, som var smutsig blev först tvättad med vatten och en droppe Yes diskmedel.
Då plasten är hård som sten så använde jag mig av kokande vatten för att på så sätt böja figurens arm och ena ben till en något mer avslappnad pose.
Han placerades på en rund bas från Games Workshop (har jag för mig) och jag använde spackel och små bitar av skiffersten som basmateriel.
Vår soldat fick därefter lite extra väskor att bära på och dom kommer från en modellbyggsats.

 

När klister, spackel och allt annat torkat fick hela skapelsen en rejäl grundmålning med svart matt sprayfärg och sedan var det bara att börja måla och pynta :)

 


 






    


  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar