lördag 3 januari 2015

Conan - Svärdet med Conan 1974/75

Fortsätter med min "miniserie" om Barbaren Conans märkliga härjningar på den svenska serietidningsmarknaden.
Som jag tidigare berättat så tror jag att denna serie kom att påverka mitt framtida intresse för fantasy.

Med start 1974 gavs det i Sverige ut en serietidning som fick namnet "Sällsamma sagor om det blodiga svärdet med Conan" vilket dess läsare troligtvis kortade ner till "Svärdet med Conan" ganska så snabbt.
Tydligen fick det Svenska förlaget Red Clown trubbel med rättigheterna och tidningen lades ner efter bara tre (3) nr.

Nr 2 1975

Nr 1 1975

Jag tycker att det här är grymt snygga tidningar.
Verkligen synd att dom försvann så snabbt från tidningshyllorna.


Se även: Conan 1978 - 79

2 kommentarer:

  1. Vad är nr 1 värd från 1975?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Ursäkta sent svar men funktionen för att svara via mobil funkade fruktansvärt illa så jag fick vänta tills jag kunde använda mig av en vanlig dator istället.
      Jag är absolut ingen expert på serietidningar så att uttala mig om värde vill jag helst inte göra. Kollar man Traderas avslutade auktioner så var det ganska olika resultat. Runt 175kr verkar en några av nr 1 1975 gått för men jag vet inte hur skicket på dessa varit.
      De andra numren varierar rätt mycket i pris ser det ut som.

      Radera