onsdag 6 april 2016

Big Jim - Undersea Danger set / Bläckfisken 1979

Den här gången riktar vi åter blickarna mot Big Jim och hans spännande äventyr.
Vi ska dessutom återigen gå på djupet med saker till ännu ett set som utspelar sig under vattnet.



Big Jims "Undersea Danger" playset (Peril sous la mer) gavs ut 1979 som ett tillbehör till Agent 004.
Setet har blivit en riktig klassiker och sticker av flera anledningar ut från många andra playset. Den kanske mest spännande saken är ju så klart den jättelika bläckfisk i gummi som medföljde i kartongen.
Detta monstruösa kreatur kanske inte påminner så mycket om riktiga bläckfiskar utan mer som ett monster från en gammal skräckfilm från 50-talet (tänk jättemyror, jättekvinnor, jättespindlar osv).
Ljusblågrön i färgen med två stora ögon och långa ståltrådsledade armar gör att den skiljer sig en del från de andra djuren som Mattel släppte till BJ.
Hur som helst så dyker denna bläckfisk ibland upp på loppisar och i Tradera-annonser vilket säger en del om hållbarheten på den. Efterfrågan på den har under åren ökat bland BJ samlare och det är ju lätt att förstå varför. 
JAG tycker att den är oerhört snygg även om den självklart är överdriven både till storlek, färg, ansikte och ondska. Tyvärr har jag  svårt att se att någon leksakstillverkare skulle ge ut något liknande idag.

Setet, som inte innehöll någon actionfigur, bör ha ett högt lekvärde och det kan inte vara särskilt svårt att fantisera ihop en story där Jim ska hitta en skatt som bevakas av ett enormt sjöodjur.
Som en lekbonus fick man även en grön ansiktsmask som passar till Agent 004.
Jag känner tyvärr inte till varför denna mask blev just grön (kanske blev Jim sjösjuk på sin väg ut över havet eller så har han fått dykarsjuka?) men den är idag inte helt lätt att hitta som löst tillbehör.

Här har 004 fått på sig sin gröna ansiktsmask. 
Jag undrar vad storyn bakom den är? Vad har hänt med den stackarn? Mår han bra? Är det en maskering? Undrar hur Mattel egentligen tänkte när dom tog fram ett illgrönt ansikte till sin hjälte? 


Ett komplett Undersea Danger-set består av: Bläckfisk (två delar), gul overall (ej samma som till Terror of Tahiti-setet), röda syrgastuber (unikt för detta set), grön ansiktsmask (unik för detta set), svarta kängor, silverfärgad kniv och en grå hjälm. Inte helt fel med andra ord! 

I setet ingår det röda syrgastuber vilket jag inte kan påminna mig om att jag sett till några andra klädset till Big Jim. 


(Jag kommer uppdatera inlägget med fler bilder framöver).  

Tack för att ni tog er tid att läsa! 




 
        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar