måndag 12 december 2016

Små krigsserier

Soldatserien, Actionserien, Patrullserien, Rangerserien...

Minns Ni de där små serietidningarna som förr såldes i butikerna?
Billiga och ofta placerade längst ner i tidningshyllorna.
Alltid svart-vita sidor och där omslaget förmodligen var det som var bäst tecknat.
När jag var barn så tyckte jag att dom var VÄLDIGT bra tecknade men när jag nu bläddrar i dom så ser även jag vad dom vuxna kritikerna förmodligen såg.  


Några exempel på "småtidningar".

Liten och billig tidning. Enkla historier och enkelt tecknat.
Ändå gillade man dom!  

Exempel på de tidstypiska pratbubblorna.
Achtung måste vara det absolut vanligaste ordet Tyskarna sa i dom här tidningarna.
Troligtvis blev det också det första Tyska ordet man lärde sig som barn.  

Idag misstänker jag att det inte finns något större samlarvärde i tidskrifter som dessa.
Det nostalgiska värdet är däremot stort och det duger gott för en nörd som mig själv! :)
   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar