torsdag 9 mars 2017

Serieböcker - Riddar Eldhjärtas äventyr 1970-77



Runt 1978 fick jag en packe serieböcker av min Farmor och Farfar.
Det var album som hette Riddar Eldhjärtas äventyr och var skrivna av François Craenhals. 
Dom handlade om en ung pojke som drömde om att en dag bli riddare och jag blev som barn helt fast i dessa äventyr!
Om det var för att det handlade om en yngling som började sin resa som en underdog och som ständigt stretade mot sina mål med kniven mot strupen, eller för att historierna faktiskt var väldigt spännande vet jag inte idag.
Hans uppstudsighet och kämpaglöd blev åtminstone något av en förebild för den unga jag.
Om jag som barn inte vågade exempelvis balansera uppe på en hög stenmur så räckte det att jag tänkte på denna Eldhjärta för att våga ta klivet upp på samma mur, för riddaren (jo han blev en riddare) backade aldrig för sådana bagateller.
Med andra ord, en inspirationskälla på både gott och ont.
Jag snickrade även ihop träsvärd och byggde stora sköldar av wellpapp.
Jag till och med klippte mig som denna Eldhjärta! (fast det blev nog ändå aldrig riktigt så coolt som i serieböckerna).


Dessa sju album var bra tecknade och väldigt spännande.
Det låg ett sorts mörker över dom som jag verkligen gillade och huvudpersonen hamnade ofta i "jag mot resten av världen" situationer.
Ett stående inslag i de flesta av böckerna var ett inslag med ganska psykedeliska bilder som nästan var som hämtade ur ett drogrus.
Färgerna var förvanskade och motiven förvridna och man kan ju misstänka att detta var ett sätt för tecknaren att få uttrycka sig aningen artistiskt (kanske var det så här han VILLE teckna)?



Man kunde följa huvudkaraktären som ung pojk i bok nr 1, Svarte Prinsen till en vuxen man i bok nr 7 Patriarkens skatt där han efter mycket möda och många äventyr nått sina mål.

I Sverige gavs det ut 7 böcker men tydligen så ska det finnas fler äventyr på Franska.
Då serien är relativt okänd så antar jag att jag aldrig kommer få nöjet att läsa de Franska/Belgiska äventyren.
Om jag nu inte bättrar på mina språkkunskaper inom Franskan förstås! :)
Hur som helst, jag kan varmt rekommendera dessa album.
Jag tycker att detta är bra riddaräventyr, betydligt bättre än exempelvis Prins Valiant vars popularitet jag inte riktigt förstår mig på.

Riddar Eldhjärtas äventyr på Svenska:

* Bok 1 "Svarte Prinsen".
* Bok 2 "Ulvarna i Bastogne"
* Bok 3 "Tatarernas lag"
* Bok 4 "Dimmornas horn"
* Bok 5 "Harpans kraft"
* Bok 6 "Kung Arturs hemlighet"
* Bok 7 "Patriarkens skatt"



Av de sju böckerna så upplevde jag att bok nr 7 var absolut svårast att hitta.
Det dröjde många år innan jag hittade den hos en seriebutik på Kiviks marknad.
Min absoluta favorit har alltid varit Ulvarna i Bastogne.

        
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar