onsdag 31 januari 2018

Bolt Action - Projekt 500 poäng (del 2)

Då var jag igång med det projekt som jag berättade om för för några dagar sedan.

Målet är som sagt att måla upp en spelbar armé på 500 poäng till Bolt Action före mars månads slut.
Allt ska vara färdigmålat och basat, dock finns inget tvång på detaljrikedom.
Jag har slutligen bestämt mig för att måla upp en styrka med Afrika Korps så att mina ökenråttor får en fiende att jaga runt bland sanddynerna.

Perry Miniatures har ett bra sortiment med väldigt fint skulpterade figurer som jag verkligen gillar.
Deras priser ligger på en bra nivå och deras leveranstid från England till Sverige ligger på ca 1 vecka.
Jag har hela tiden tänkt mig att jag skulle köra med plastfigurer även till denna armé men saken är den att jag verkligen gillar att måla metallfigurer.
Lådan med plastgubbar ligger givetvis bättre i pris och du kan definitivt måla upp 500 poäng endast med innehållet i den utan några problem. 
Jag valde ändå att åtminstone börja med ett mindre gäng metallfigurer så får jag köpa plast vid annat tillfälle.

Mitt HQ.
Detta är en första test för att pröva ut lite färger ur min målarlåda.
Figurerna består av överblivna delar från diverse plastkit (Warlord Games).  


500 poäng är inte så mycket och jag vill ha en styrka som trots sin storlek kan vara tillräckligt flexibel för att passa de flesta scenarion.
Grunden måste bestå av ett val från HQ-listan samt två enheter med infanteri.
Jag har som vanligt låtit "The Rule of Cool" styra en del i mina val då det blir så mycket roligare att bygga och måla sådant som jag verkligen gillar utseendet på.
Kort och gott, kanske inte de bästa sakerna i spelet men snygga modeller! 

Som HQ valde jag en second lieutenant med en livvakt.
Båda figurerna är beväpnade med SMG:s.

Jag valde även två squads med vanligt Heer infantry (regular).
Varje enhet består av 6 figurer; en NCO med en Submachine gun samt ett Light machine gun-team och tre gevärsskyttar.         
Dessa enheter kan fungera bra både som försvar och anfall och har en hyfsad eldkraft trots sina få medlemmar.

1: Heer infantry squad. 2: Heer infantry squad samt 3: MMG-team 
Samtliga figurer från Perry Miniatures. 


Jag valde även att köpa ett MMG-Team.
Detta val har nästan blivit obligatoriskt i mina arméer.
Med 6 skott kan dom vara riktigt förödande för motståndaren att springa in i.     

Detta blir min grundstomme att bygga vidare på.

När paketet från Perry anlände så började jag med att rensa och fila bort alla gjutlinjer och annat som inte ska finnas på figurerna.
Kan säga att det var inte mycket förarbete och rensning på dessa modeller.
Jag är van vid betydligt mycket mer arbete vilket så klart var skönt nu när jag valde metall före plast.
När gubbsen var redo så monterade jag dom på 25 mm baser (som INTE ingår till Perrys figurer).
Till slut så har jag lagt ett lager med spackel på baserna och ovanpå detta kommer det sedan ett lager med textured paint från Games Workshop. 
När alltsammans har torkat så är det dags för att spraya pjäserna med ett lager grundfärg.   

Fortsättning följer.

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar